tisdag 18 december 2012

Vörtbröd 2012

Jag har aldrig varit någon vörtbrödsälskare. Kan ha att göra med att vi inte äter särskilt mycket svensk julmat till jul och vörtbröd passar knappast till ankan eller sarma. Butikernas vörtbröd innehåller oftast russin och bröden är svampiga, inget gott alls. Men så tog min kollega med sig ett vörtbröd från Jörlanda Bageri, läs mer om deras vörtbröd här. Jag blir misstänksam med en gång. Många gånger hyllar folk varor, som visar sig vara riktiga fuskprodukter. Kollegan kollar av och deras bröd innehåller varken enzymer, mjölbehandlingsmedel, eller några andra konstiga tillsatser. Receptet är ju hemligt, så det är bara att tugga och se glad ut. Om jag blev glad? Vilket fantastiskt bröd. Jag förstår att folk vallfärdar för att äta brödet. Detta bröd har inget att göra med det butikerna säljer. Man tycker att sådana här bröd borde ursprungsmärkas och alla fuskprodukter förbjudas.

Nu började det naturligtvis klia i fingrarna – jag vill baka! Första hindret är att få tag på vörtextrakt eller malt. Jag slår en signal till ett lokalt bryggeri, men de säljer bara 15 kg dunkar med malt. Malten skall man koka upp för att göra vört. Spanar lite på nätet och ser att Ica Focus ev. säljer vört på sin bakavdelning. Sneglar lite på Jan Hedhs recept, som innehåller en hel del svagdricka. Han tipsar att man kan koka ner svagdricka för att få vört. Jag tänkte att jag skulle baka detta bröd, men väl i affären ser jag att innehållsförteckningen för svagdricka inte är något rolig alls. Jag får helt tänkta om. I butikshyllan finns en massa ölsorter och innehållet i öl brukar vara malt. Porterflaskan hamnar i korgen ihop med pomerans och så bär det av hemåt. Hur fel kan det gå?
Vörtbröd - 2 limpor

Vörtextrakt:
5 dl porteröl
2 dl glögg

Bakningen:
6 dl ljummet vatten
15 g jäst
1 tsk anis
1 tsk fänkål
1 tsk malen pomerans
1/2 tsk malen kryddnejlika
840 g rågsikt
1 dl flytande vörtextrakt (från ovan)
150 g mörk sirap
15 g salt

 Jag börjar med att koka ihop porter och glögg. Jag blev varnad av bryggeriet att använda porter, som lätt kan bli besk. Som tur är hade jag lite glögg kvar hemma, så den slinker med ner i uppkoket.
 Kokas ner till 1 dl.
Nästan lite sirapsliknande.
Råkade köpa pomeransskal istället för malen pomerans. Skalen fick jag slå ihjäl
med morteln, så blev det pulver av det med.
Rör ut mjölet med lite vatten och tillsätt sedan alla ingredienserna förutom salt. Knåda med slev eller i bunke tills glutentrådarna är långa och sega. Tillsätt salt och knåda lite till. Degen kommer vara ganska blöt. Låt jäsa 2 timmar.
 Färdigjäst.
 Smöra in och mjöla två brödformar. Ja, du måste ha formar.
 Här ser man varför. Mycket blöt, men härlig deg. Ta fram en degskrapa och använd mycket blöta händer.
 Dela degen i två delar och lägg ner dem i formarna. Låt jäsa övertäckta i 1 timma. Ställ ugnen på 250°C med lite vatten i en ugnsfast form i botten. Ställ in formarna. Baka i 15 minuter. Ta ut vattnet och sänk till 200°C. Baka bröden i ytterligare 25-30 minuter. Ta gärna ut bröden ur formarna de sista 10 minuterna, så att de blir jämnt bruna runt om.
 Mycket vackra. Ett bröd hamnar i frysen, som jag tar med mig till svärföräldrarna på julafton.
Det andra brödet blir till dagens frukost. Det blev faktiskt mycket godare än vad jag trodde. Jörlandas vörtbröd är mycket mörkare i färgen och något mer kompakt. Det här brödet är lite svampigare i konsistensen. Smaken var det inget fel på. Kanske skall ha med lite ingefära nästa gång. Nu är det kort om tid till jul, så jag hinner inte experimentera mer, men till nästa år så...

Ett något modifierat recept från Martin Johansson.