onsdag 26 december 2012

Ostbricka med hemmagjorda ostar

I höstas drev jag projektet "hemmagjord ost". Det blev 6 st hårdostar och 3 st grönmögelostar. 2 av hårdostarna har vi ätit upp. Nu har det äntligen blivit dags att öppna en av de mögliga ostarna. Till efterrätt på juldagen serverades det inte bara hasselnötssufflé utan även ostbricka med hemmagjorda ostar.


Grönmögelost. Recept här.
 Det blev inte så mycket mögel som jag trodde att det skulle bli, utan så mycket som jag ville. Osten smakar något mellan Gorgonzola, Montagnolo och den danska Blå Kornblomst. Underbar!
Denna kommer jag göra mer av, men i en bättre form, så att det blir mer ost och mindre kant.
*
 Hårdost. Just denna osten tog jag bort grädden på, så den är mindre fet.
 Jag kommer nog inte göra hårdost utan grädden mer. Den här osten är betydligt torrare än de andra. Saknas lite sälta, men i övrigt, lagrad och välsmakande.
Det har också inneburit att jag har fått fetta in den med smör oftare för att den inte skall spricka. Recept här.
*
Hemmagjord aprikossylt.
Hemmagjord fikonmarmelad, som jag kokade i Kroatien  i somras.
Denna är gjord på grannens svärfar-pallade-fikon.

Serveras med knäckebröden som jag bakade för inte så länge sedan. Recept här.