onsdag 5 december 2012

Det Goda Franska Köket

Det är hur kul som helst att det finns så många matlagningsprogram på TV. Jag ser gärna på alla. Även filmer där maten står i centrum har något visst över sig. Trots att jag inte är någon chokladälskare (min bror fick den genen) så tycker jag att filmen Chocolat är riktigt läcker. Det riktigt vattnas i munnen på en när man ser all mat dukas upp på långbordet.

Favoriten är ändå Julie & Julia. Filmen handlar om en tjej (Julie), som bläddrar i en kokbok av Julia Child och bestämmer sig för att laga alla recepten i boken på ett år. Hon börjar blogga om sina kökseskapader. Storyn är baserad på en verklig berättelse. Meryl Streep spelar Julia Child och imiterar den Amerikanska matlagningsdrottningen mycket trovärdigt.

Det Goda Franska Köket, som är boken Julia Child skrev ihop med två andra skribenter, är ett måste i varje matlagares hem. Fransk mat är en suverän grund med sina goda smaker, såser och framför allt hantering av mat. I Det Goda Franska Köket finns instruktioner på hur länge man skall koka olika grönsaker, hur man tillagar en god sås, hur man tar sig an en hummer och hur man tillagar de mest klassiska franska måltiderna. Böckerna (Volym I & II) innehåller många instruktioner, vilket gör att den även passar nybörjare i matlagning. Även den engelska versionen Mastering the art of French Cooking finns att köpa i Sverige.


Kokböckerna innehåller inga foton, men det finns några fina illustrationer på tex. hur man viker bröd och snittar baguetter. Så charmigt! I nästa inlägg visar jag ett av första volymens mest populära recept.