torsdag 13 december 2012

Lucia

Ja, glad Lucia då. Det kommer inget inlägg med lussebullar eller hemmagjord glögg. Tyvärr kantas alltid våra högtider av alldeles för många måsten och en hög grad av stress. Fröknarna på skolan har delat upp oss föräldrar i olika ansvarsgrupper och i båda barnens grupper har vi hamnat i julfest gruppen, vilket innebär att vi skall baka till Luciafirandet. Från början såg jag inte något problem med detta. När man ändå bakar en kaka, kan man ju baka två. Problemet blev att vi nu skall baka 5 gånger så mycket som vi trodde. Frågan är dock hur reaktionen blir från övriga föräldrar när det varken blir lussebullar eller pepparkakor från oss.

Luciafirandena är ju inte de enda tillställningarna vi har så här inför jul. Barnen har avslutningar på alla sina aktiviteter, uppvisningar, extra mycket på jobbet, ett antal födelsedagar att uppmärksamma...ja, ni känner säkert igen er. Tur att jag handlade julklapparna i september! Och säg inte att jag borde köpa kakorna, det kommer aldrig hända. Jag är ju liksom bull-mamman, som för kamp mot tillsatserna.
Frys ner i påse och dekorera bara.
Jag har gjort mitt bästa och valt ut två snabba bakelser, nämligen doughnuts och pepparkaksmuffins. Jag har ingen aning hur dessa kommer emottas av de andra föräldrarna.
Doughnuts på jäsning
Pepparkaksmuffins - i väntan på att gräddas och några gräddade som står och svalnar.

Helgen kantades därför av 3 timmars hysteriskt bakande.

 
De amerikanska polismunkarna penslas med lite smält smör och doppas i kanelsocker, så att de åtminstone doftar lite juligt. 6-åringen tog hand om penslingen och doppningen.



7-åringen ville abslut ha choklad på sina, så hälften fick smält choklad. Detta skötte hon helt själv. Titta vad duktiga de är!

Pepparkaksmuffinsarna har fått en färskostfrostning (alpsnö), med kokos på (snöflingor) och så har jag döpt dem till Skidpistmuffins. Har ingen aning om hur de smakar. Mjuk pepparkaka är det värsta jag vet, men söta blev de. Några fick lite strössel på, som vi hade över efter något kalas.

Barnen verkar vara nöjda med sin mammas skapelser. Ja, så nu beger vi oss iväg. Hoppas att åtminstone några vill köpa mina bakelser.

Recept till muffinsarna hittar du här
Recept till polismunkarna hittar du här