tisdag 11 december 2012

Hamburgerbröd med tomatkross

Det kommer recept på vanliga enkla hamburgerbröd gjorda på vanlig jäst – jag lovar. Dessa hamburgerbröden gjorde jag häromdagen och de blev så fantastiskt goda, saftiga och matiga, att jag bara måste dela med mig av receptet. Originalreceptet har även med hackade svarta oliver och soltorkade tomater. Jag hade inget sådant hemma, så jag körde utan. Snälla testa baka dessa, du kommer inte ångra dig.
Hamburgerbröd med tomatkross - 16 st

Matningen
350 g levain (eller surdeg)
420 g mjöl
280 g vatten

Bakningen
700 g levain
650 g krossade tomater
900 g vetemjöl
100 g havreflingor
5 g franska örter
3 klyftor hackad vitlök
rivet skal av 1 citron
25 g salt

Blanda levaindegen från kylen med mjöl och vatten och låt jäsa ca 8 timmar. Har du bakat nyligen med din levain, kan detta gå mycket fortare. Skär nu bort ca 350 g från den jästa levainen och lägg i en plastlåda i kylskåpet för nästa bak.

Blanda återstående 700 g levain med tomatkross och tillsätt därefter vetemjöl, havreflingor, örter, vitlök och rivet citronskal. Knåda degen. Beroende på hur mycket vätska tomatkrosset innehåller, kan du kanske behöva tillsätta någon deciliter vatten, ser det torrt ut, tillsätt vatten snabbt. Knåda tills degen blir fast och börjar släppa från bakytan (ca 13-15 minuter). Tillsätt nu saltet och knåda tills degen blir riktigt elastisk och lossnar lätt från bakytan (ca 7-10 min). Lägg degen i en inoljad plastlåda. Låt degen jäsa 3 timmar totalt, med 2 vikningar (efter varje hel timma).

När degen har jäst färdig har den rest sig rejält. Stjälp upp den på ett mjölat bakbord.

Dela degen i två delar och forma avlånga bröd, som du snittar i 8 lika stora bitar. Totalt får du alltså 16 bitar.

Ta fram två bakplåtar, ställ bakplåtspapper på. Runddriv bitarna till runda bullar och lägg på bakplåtspapprena. Täck med kökshandduk och låt jäsa i 1-1½ timma. Bröden skall ha svullnat till och skall spänna tillbaka när man trycker lätt på dem.

Sätt ugnen på 250°C. Ställ in en plåt och en vattenfylld ugnsfast form i botten. Baka bröden totalt 20-25 minuter med ånga. Ta därefter ut den vattenfyllda formen och baka ytterligare 10-15 minuter utan ånga. Låt bröden svalna på galler. Skall du frysa ner dem, låter du dem svalna helt.

Ett något modifierat recept av Jan Hedh.