söndag 2 december 2012

Pizza

Mina ungar älskar verkligen hembakad pizza. Det är alltså inte så att jag ställer mig och knådar ihop en deg när jag kommer hem från jobbet. På morgonen innan du går till jobbet - knådar du ihop degen och låter den jäsa i kylskåpet. Det tar knappt 5 minuter. Osten river du dagen innan och förbereder även annat om du vill. 1 plåt räcker till två vuxna och två barn. Skall du ha med till jobbet gör du 2 plåtar.
Pizza - 1 plåt

10 g jäst
½ tsk salt
1 tsk honung
2 dl vatten
2 msk mjölk
2 msk olivolja
350 g vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Lägg i honung, salt och slå på lite vatten. Rör ut tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vattnet, mjölk, olja och vetemjöl. Arbeta ihop till en deg med krokarna på din handmixer.

Täck med plastfolie och låt jäsa i kylen 8-9 timmar tills du kommer hem från jobbet. I rumstemperatur
är jäsningen klar efter 40 min. Degen blir godare om man låter den kalljäsa i kylen.

När du kommer hem från jobbet har degen jäst till dubbel storlek.


Topping:
2 dl krossade tomater
½ dl ketchup
500 g riven ost
skinka, rostbiff eller köttfärs
1 lök
100 g champinjoner
oregano
Mixa de krossade tomaterna och ketchupen till en röra.

Riv osten.
Skiva löken och champinjonerna.
Ta fram bakplåten. Droppa lite olja på. Lägg pizzadegen på plåten och
dra ut den med inoljade händer tills den täcker hela plåten.

Bre på tomater, lägg på skinka, strö över ost och dekorera med lök och champinjoner.

Skinka under osten och bacon på osten. Man tar vad man har.

Använder du köttfärs skall färsen först kryddas med lite salt, peppar och chili.
När du har lagt på osten lägger du små köttfärsbollar över hela pizzan.
Förvärm ugnen till 250°C och baka i ca 15 min eller tills pizzan har fått fin färg.
Krydda med oregano och servera med strimlad vitkål.