söndag 30 december 2012

Boktipset - läs innehållsförteckningen

När Mats-Eric Nilsson släppte sina två böcker Den Hemlige Kocken och Äkta Vara läste jag dem omgående och insåg att jag kände mig lurad. Visst hade jag koll på att korv nog inte är det bästa att ge barnen, att light drycker bara smakar metall och att pås-såser bara borde förbjudas. Men varför? Här fick jag svar på allt och bara genom att vända på förpackningen och läsa den många gånger finstilta innehållsförteckningen så kunde jag ju ha informerat mig själv. Var jag tvungen att köpa en bok och få någon att peka ut det för mig?

Det första jag gjorde var att gå igenom matförrådet. Jag ville bara slänga bort allt som jag inte längre ville klassa som mat. Det blev inte så mycket, som tur var, men nu skulle jag få med min man på banan som bara INTE KAN LEVA utan sin hamburgerdressing eller sin grillkrydda. Så vad gjorde jag? Jag lärde mig laga alla hans favoriter och även om han inte har min militära disciplin på tillsatserna, så har även han blivit mer uppmärksam.

Jag har några kollegor på jobbet, som brukar säga "lite skit rensar magen", men lite skit här och lite skit där, blir i slutet på veckan ganska mycket skit. Vi vet om att maten påverkar vår hälsa. Vi kanske skall sluta jaga fettet och sockret. För tar man bort det ena eller det andra så måste man tillsätta skit för att få det att smaka något

Några små avvikelser blir det ibland och jag skulle aldrig avböja att äta mat hemma hos någon, även om de bjuder på falukorv och fiskpinnar. Dock kanske jag avstår från prinsesstårtan...

Om du inte redan har börjat fundera på detta, så vill jag tipsa dig om att läsa böckerna, titta på innehållsförteckningarna och bojkotta fuskvarorna.