lördag 15 december 2012

Budapestbakelse

Idag skall vi på dop och det är några mycket goda vänner till oss som döper sin lille son. Jag har erbjudit mig att baka något. Budapestbakelsen har jag bakat säkert 10 gånger och har fortfarande inte lyckats med en perfekt sådan. Marängen jävlas med mig. Men jag ger mig inte. Vad händer då om jag misslyckas igen? Tja, Skidpistmuffins tar ungefär 20 minuter att göra, inklusive bakningen i ugnen. Budapestbakelse är min mans favoritbakelse och han har höga förväntningar! Here we go!
Budapestbakelse

Tårtbotten:
250 g äggvita (ca 9 st)
310 g socker
190 g malda hasselnötter
65 g potatismjöl
1 dl flagad mandel

Fyllning:
5 dl vispgrädde
8 clementiner
1 apelsin
200 g hallon
½ dl florsocker
50 g choklad

Släng aldrig äggvitor! I många bakverk skall man separera bort äggvitan. Jag fryser alltid ner och fäster en bit frystejp på där jag antecknar med streck hur många äggvitor som finns. Rätt vad det är skall man baka en marängbotten, Pavlova etc. och då har man i frysen. Tina äggvitorna.
 Vispa äggvitorna och tillsätt hela tiden socker, lite i taget.
 Marängen skall bilda fasta toppar eller spår.
Blanda de malda hasselnötterna och potatismjölet och tillsätt lite i taget till marängen.
Vänd försiktigt med slickepott. Försök behålla så mycket luft som möjligt.
Krämigt och luftigt skall det bli.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Ta fram en större rund tyll.
Fyll spritspåsen med hasselnötsmarängen.
Spritsa ut långa korvar på bakplåtspappret. Du kan spritsa ända
ut i kanterna. Marängen kommer inte rinna ut.
 Fina långa rader.
 Strö på flagad mandel och grädda i ugnen på 190°C i ca 20 min.
 Marängen kommer ha fått lite färg och det räcker.
 Vänd upp marängbotten på ett nytt bakplåtspapper och dra bort det gamla pappret.
Låt botten svalna helt.
 Filéa clementinerna och apelsinen. Hur man filéar ser du här
Vispa grädden. Spara lite (1/5) till dekorationen. Bred ut grädden på marängbotten och strö över frukten. Jag vill ha hälften med clementiner och hälften med hallon. Spara några hallon till dekorationen.
Använd bakplåtspappret att rulla med.
Håll fast hårt, tryck med handlovarna och rulla framåt.
Tryck inte med fingrarna, det är inte trevligt att få fingeravtryck i tårtan.
Se till att kanten på rullen hamnar precis under rullen. Det finns en risk att den
öppnar sig annars. Dessutom ser det mycket snyggare ut.
Skär av kanterna på rullen. Halvera om du har olika fyllningar, så att varje fyllning hamnar för sig. Lägg upp på fat. Sikta över florsocker. Smält choklad och ringla över kakan.

Använd en liten stjärntyll att spritsa grädden med.
Dekorera med frukt.
Clementinfyllning och apelsiner på toppen.
Hallon i fyllningen och hallon på toppen.

Mannen fick provsmaka kanterna och jag fick klart godkänt. Då följer dessa med på dopet idag!

Ett något modifierat recept från Johan Sörberg (Hela Sverige Bakar).