lördag 1 december 2012

Nypon

En kopp nypon innehåller lika mycket C-vitamin som 35-40 apelsiner. Nypon innehåller även höga halter av antioxidanterna flavonoider och betakaroten (A-vitamin), samt omega-fettsyror. Alla nypon skall gå att äta, men alla kanske inte är direkt lämpade för nyponsoppa, som är mitt syfte. Precis utanför min arbetsplats växer det vilda nypon. Jag har ingen aning vad det är för sort, men jag har varit och klämt på dem sedan i början på oktober och det är först nu den känns mjuka och fina. Jag och en kollega ger oss på dessa buskar på lunchrasten i hopp om att få en god skörd.

 Det är snårigt, taggigt och aningen lerigt, så att plocka nypon vid skogskanten iklädd vita byxor, högklackade stövletter och nyinköpt jacka är inte att rekommendera. 

 Plockade och klara och vad gör man nu? Nyponen sköljs och torkas av. Antingen låter man dem torka på en bakplåt eller så placeras de i en svamptork och torkas på 42 grader tills de är torra. 



Man kan förvara nyponen torkade i en tätsluten burk. När de sedan skall användas 
är det bara att blötlägga dem dagen innan, koka, mixa och sila.

Dessa nypon plockade jag i början av oktober - de är en helt annan sort och de har legat på en plåt och torkat. Alternativt mixar man dem direkt efter torkningen och silar bort ludd och frön i detta skede. Jag har en ganska stark blender, men den lyckades ändå inte finstrimla fröna.

Att sila bort frön och ludd var inte heller det lättaste.

Nyponpulver av den första satsen nypon. Något beska i smaken, så detta var väl
sådana som inte var lämpade för nyponsoppa.

Torkade nypon - andra satsen. Vi får hoppas på bättre smak från dessa. De är mycket köttigare och doftar gott.