fredag 7 december 2012

Äggost

Äggost är en bohuslänsk specialitet, som smakar något mellan ostkaka och pannacotta. Min kollega gav förslag att jag skulle laga detta till fredagsfikat, för det hade han inte ätit på länge. Samma dag tog jag en tur till en second hand butik och fick syn på den här.
En äggostform! Visst är den vacker? Tja, då fick det ju bli äggost till fredagsfikat.

Äggost
1½ liter gammaldags mjölk
5 ägg
3 dl gräddfil
2 msk socker

Värm mjölk och vispgrädde, låt det inte börja koka. Vispa under tiden ihop ägg och gräddfil. När mjölken börjar närma sig kokpunkten häller man i äggsmeten. Rör försiktigt med en slev. Massa kommer nu börja ysta sig (det ser grynigt ut) och så fort den gör det drar man av den från spisen och låter stå ca 10 min.

Massan öser man upp i äggostformen med en hålslev. Strö socker över massan mellan varven. Ställ formen på en plåt och ställ detta i kylen så att det rinner av under natten.

Jag blev inte helt nöjd med formen. Hålen är väldigt små och täpptes till av massan, så att vasslan inte ville rinna ut. Till slut fick jag pressa ut vätskan i en sil för att i efterhand fylla äggostformen.
Det var inte heller helt lätt att få ut osten ur formen. Men när den väl välte ut, blev det mycket vackert. Och den smakade mycket gott. Servera gärna björnbärssylt till.