onsdag 19 december 2012

Älgen är här!

Lycklig är den som känner en jägare! Igår fick jag ett samtal från jägaren, som meddelade att han nu hade skjutit en älgkalv åt mig. Den har hängt i några dagar, så när jag kommer och hämtar den är den mör och fin och framför allt styckad. Älgen är ett stor djur och även om det är en kalv, så är det i mastigaste laget för lilla mig. Den här kalven vägde 60 kilo. Enbart köttet landar på ungefär 25-30 kilo.
 Några små benpipor har jag fått nedsågade. Perfekt till buljonger.
 Första gången jag får en lever och denna kommer inte från kalven utan från ett djur han sköt tidigare under dagen. Den var fortfarande ljummen när jag fick den. Levern delar jag i två delar, för den var stor. Jag kommer laga viltpaté av den. Titta vad mörk den är. Ser nästan ut som blodpudding.
En stor påse malet kött...

 ...som jag packar om till middagsstora portionsförpackningar.
Det blir köttbullar, järpar, viltfärsbiffar...
 Här har vi det detaljstyckade. Allt är fint uppmärkt så det går inte att ta fel
och råka koka filén istället för rullen.
 En styck bog.
Troligtvis blev älgen skjuten i den andra bogen (in i hjärtat),
för här kommer lite finputsade diversebitar.
 Innanlåren. Mjukt och fint kött.
 Rostbiffarna. Dessa skall jag spara till lite varmare väder så att vi kan grilla dem på grillen.
 Fransyskornas öde blir Porterstekar.
 Två fina rullar.
 Yttelåren är stora muskler på en älg.
 Och ryggbiffarna är rätt långa de också.
Älgfiléerna putsas från senor.
Nu tror jag att vi har kött så att vi står oss en bra bit framöver.