tisdag 25 december 2012

Fylld ugnsbakad anka med mlinci

GOD JUL!!!

7-åringen har länge trånat efter anka med mlinci. "Mamma du lovar väl att det blir anka och mlinci", "jag dör om jag inte får anka och mlinci", "jag längtar så himla mycket efter anka", "mamma jag kan väl få vingen på ankan". Nu äntligen är Juldagen här och nu är äntligen ungen tyst. Munnen full, magen full, längtan stillad.


Fylld ugnsbakad anka med mlinci - (6 port)

1 anka (2½ kg)
1 äpple
100 g torkade plommon
1 gul lök
salt
peppar

 Du börjar med att vika in vingarna. Lägg ankan på mage.

 Vik den översta vingspetsen ner mot magen...

 ...och bänd den bakåt så att den hamnar på ryggen.

 Gör likadant med den andra vingen.

 Stjärten, god att äta...

 ...men se till att skära av körtlarna (gumpen) som har med toalett bestyren att göra.

 Det ser inte vackert ut. Jag undrar vad en proffskock skulle säga om mitt kirurgiska ingrepp,
men jag anser det helt nödvändigt. 
Glömmer man kan det börja lukta ur ugnen och då kommer du tappa aptiten - jag lovar!

 Skär fyllningen i grova bitar: lök, äpple och katrinplommon.

 Salta ankan invändigt och fyll med bitarna.

 Nu kan du välja att göra små syhål med spetsen på en liten kniv och sy igen öppningen med steksnöre.
När jag fick en så käck öppning, fäster jag med tandpetare istället.

 Salta och peppra ordentligt och in med ankan på 175°C.
Vill du göra som fransoserna kan du även binda ihop benen. Jag orkar inte...

Baka ankan ca 2½ timmar (en timma per kilo). Låret skall lätt gå att dra ur led
och köttsaften skall vara klar när den är färdig.

Stycka ankan enligt nedan.

  Klipp med kycklingsax (eller skär med kniv) mitt på bröstet utmed bröstbenet.

 Här gömmer sig fyllningen.

 Skeda ur fyllningen.

  Mycket gott att äta till ankan.

 Vänd på ankan och klipp från stjärten upp till nacken utmed ryggraden.

 Bröstfilén kan lätt skäras loss från benet och skivas i mindre skivor. 

 Klipp loss vingarna. 

 Klipp loss låren.

Done!
*

Sås:
3 dl sky från stekningen
2 msk mjöl
½ dl vatten
1 dl grädde
1 skvätt sherry (vinbärsgelé, svartvinbärsjuice)

Om du har fått med hals, lever och hjärta från ankan, steker du detta med ankan, ungefär halva tiden, ta ut och lägg åt sidan. När ankan är klar häller du av all sky i en kastrull och låter stå.

Fettet kommer nu hamna överst, detta häller du av och använder till mlinci nedan. Det behövs ca 3 dl sky. Har du inte tillräckligt tillsätter du vatten och låter koka med inälvorna och halsen tills det har kokat ner till 3 dl. Sila skyn.
Gör en toppredning av mjölet och vattnet och tillsätt till den kokande skyn. Koka tills det har tjocknat. Späd med grädde, smaksätt med sherry. Var försiktig med att salta. Skyn kommer nog vara lagom salt eftersom ankan har varit ordentligt saltad.

*

Mlinci, se recept här.
Koka upp 5 liter saltat vatten. Dra kastrullen från spisen. Lägg i mlincibitarna, lägg lock på och låt stå 5-10 minuter. De skall vara helt mjuka. Häll av vattnet. Häll på ca 1 dl varmt ankfett över mlinci. Rör försiktigt så att du inte mosar mlinci bitarna.

Servera mlinci, anka, sås, ugnsbakade äpplen, plommon och Caponata.