torsdag 31 januari 2013

Yoghurtglass - 2 sorter

Det har tjatats och tjatats om den här yoghurtglassen och till slut tröttnade 7-åringen. Hon gick och hämtade receptet och tryckte upp det i ansiktet på mig. "Den här mamma, den ska vi göra. Jag vill göra den nu!". Tur då att vi hade allt hemma, det var bara att sätta igång och vispa.


Yoghurglass med vanilj &
Yoghurtglass med blåbär


2 gelatinblad (4 g)
1 citron
250 g socker
250 g vatten
2 tsk vaniljsocker
500 g tjock yoghurt
250 g vispgrädde
+ 2 msk blåbär
 Lägg en kökshandduk i ett durkslag och häll upp yoghurten.

Knyt ihop till ett litet säck. Låt rinna av i kylskåpet över natten.

Har du en otålig unge kan du stå och pressa tills vasslan har runnit ur.
Nu är yoghurten tjock och härlig.

 Koka upp en sockerlag med socker, vatten, citronskal och vaniljsocker. Dra bort sockerlagen från plattan och låt stå och dra i 10 minuter. Lägg gelatinbladen i kallt vatten och låt mjukna. Vispa sedan ner det sockerlagen. Vispa ordentligt. Sila sockerlagen genom en finmaskig sil.

 
Vispa grädden och rör ihop den med yoghurten.
Tillsätt sockerlagen och rör försiktigt tills det blir slätt.

Jag använder ingen glassmaskin, så då gäller samma rutin som för mitt grundrecept för glass (recept här). Ställ in i frysen i ca 4 timmar. Nu har ytan börjat frysa till ordentligt. Vispa ordentligt så att det blir en jämn kräm. Ställ tillbaka i frysen i ca 1-2 timmar. Vispa igenom igen. Nu kan du smaksätta glassen med någon typ av bär.

Ungefär 2/3 av glassen behåller jag naturell. Lägger över till en separat bunke och fryser ner.

I den återstående tredjedelen av glassen rör jag ner 2 msk tinade blåbär.

Då denna glassen inte innehåller lika mycket luft, som en som tillverkas i glassmaskin eller i fabrik, så behöver den tina lite innan du kan göra kulor av den. Ta fram den 20-30 minuter innan den skall ätas.

Detta recept är från Jan Hedhs bok om glass och enligt honom ger gelatinet bättre konsistens till glassen, men kan uteslutas.