lördag 5 januari 2013

Macarons del II

Dags för en ny sats macarons. Jag följer samma recept som sist, men skall vara lite försiktigare med äggvitan denna gången och spritsa jämnare storlekar.

Kastanjemacaroner med kastanj och chokladkräm - 20 st

120 g florsocker
80 g mandelmjöl (se recept här)
1 tsk kakaopulver
80 g äggvitor (2 st)
1 nypa salt
60 g socker

 Blanda ihop florsocker, kakao och mandelmjöl och sikta.

 Vispa äggvitor med salt. Tillsätt sockret och vispa tills glansigt.

Vänd ner äggvitorna i mandelblandningen försiktigt med en slickepott.

 Jag använder samma tyll som sist, stor och rund.

 Krämen känns mycket fastare än sist och det blir fina jämna små bullar. 

Jag doppar fingret i lite vatten och plattar till topparna. Jag låter dem stå i 30 minuter denna gången. 
Ugnen på 150°C och de bakas i 14 minuter.

 Tyvärr blev det urdåligt resultat denna gången. De blev förvisso släta, men de sprack. 
Ja, ni ser, de ser inte kloka ut.

Jag har sökt lite på nätet och där står det att man skall låta macaronsen stå i 30 minuter för att ytan skall torka lite så att de inte spricker i ugnen. Skulle jag ha låtit dem stå i en timma, som förra gången? Kan det ha varit min droppe vatten på fingret som ställde till det?

*

Kastanje- och chokladkräm

70 g kastanjepuré
50 g mörk choklad
1 msk vispgrädde

Smält chokladen i vattenbad. Vispa sedan ihop med kastanjepuré och grädde.

Bre krämen på macaron botten och fäst toppen på.
Urfula! Jag är verkligen inte vän med det här receptet, så strax testar jag ett nytt. Krämen smakar för beskt, man skall definitivt inte använda en så mörk choklad. Mjölkchoklad kanske.

Receptet ovan kommer från boken Makaroner av Marie-Laure Tombini.