måndag 28 januari 2013

Rensa fisk

Här har jag inhandlat en brancin, eller som i svenska fiskbutiker kallas för havsabborre, eller sea-bass. Detta är en vanlig fisk med fjäll. En sådan här fisk rensar man bäst utomhus, så slipper man fjäll som skvätter över hela köket. Idag är det kallt och jag känner inte för att stå ute och frysa. Jag torkar hellre upp efter mig.
  
Du kan använda en vanlig grönsakskniv, som inte behöver vara särskilt vass.
 
Fjällen går neråt från huvudet mot stjärten. Du måste alltså dra kniven uppåt mot huvudet, så att du "sprätter upp" fjällen. Ta tag i fiskens stjärtfena och håll fast med den ena handen.

Här vänder jag kniven så att ni ser hur fjällen fäster mot kniven.

Och efter att ha skrapat lite fastnar det mycket på kniven.
Dra nu med kniven i över hela fisken, tills allt är rensat.

När fisken är fjällad, är det dags att ta ur den. Kör in knivspetsen precis där magen slutar.

Skär uppåt mot huvudet, mellan fenorna.

Ända upp till hakan. Här börjar 7-åringen låtsas kräkas och springer iväg med kameran, så jag har inga foton på hur man tar ut tarmarna ur den. Dessutom tror jag att det var för det bästa. Kan hända att jag har lite känsliga läsare. Inälvorna sitter fast i trådar under hakan. Ta en sax och klipp loss dem, eller dra loss dem med handen.

Skölj fisken ordentligt under kallt vatten. Den skall vara helt ren och fin inuti.

Nu kan du tillaga den.

Jag gjorde en fisk buljong (se recept här) och åt upp fisken hel som den är ur buljongen.