onsdag 16 januari 2013

Fiskbullar i röd linsgryta

Någon mer än jag som ryser vid ordet fiskbullar? Från 1-3 klass hade jag en mycket sträng fröken, som hette Ann-Marie. Hon var speciellt sträng när det kom till maten. Det var inget "du måste smaka åtminstone", som våra barn får höra idag. Utan "du måste äta upp det som finns på tallriken" och det var fröken Ann-Marie som tog ut maten på tallriken. Jag åt upp de stackars två bullarna och gick runt och mådde illa hela dagen. Jag kan fortfarande känna dem i min mun - mördarsniglar i sladdrig sås, urk. Jag har alltså inte ätit fiskbullar sedan 1985. Som vuxen bör man klara av att äta det mesta och nu gäller det att bota min fiskbulle-skräck. I fiskbilen säljs ofta små bitar av fisk, det är dessa bitarna du ska efterfråga, eller så köper du fiskfiléer. Se till att få tag på både vit och rosa fisk, så får bullarna en vacker färg.

Fiskbullar i röd linsgryta - ca 25 bullar

150 g rosa fisk (röding, lax)
300 g vit fisk (torsk, kolja)
1 tsk salt
1 äggvita
3 msk vispgrädde

Röd linsgryta:
1 msk smör
1 lök
1 tsk krossade limeblad
2 tsk röd currypasta
½ röd paprika
500 g krossade tomater
2 dl vatten
1½ dl röda linser
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar


 Fiskbitarna skall vara skurna i tärningar. Salta och ta fram stavmixern.

 Mixa tills alla bitarna är färserade. Tillsätt äggvita och grädde och rör ihop. Låt stå.

 Hacka lök och paprika fint. Stek i en klick smör och olivolja tills det är mjukt
ihop med limeblad och röd currypasta.

 Skölj de röda linserna och tillsätt i grytan ihop med de krossade tomaterna och vattnet.
Låt småkoka i 10 minuter.

 Forma under tiden fiskbullarna med blöta händer. Lite mindre än golfbollsstora.

 Bryn dem i lite smör och olivolja någon minut på två sidor.

 Låt dem koka klart på låg värme i linsgrytan ca 5 minuter.

 6-åringen har svårt för såser så hon får helstekta och naturella.

Serveras med ris.

Barnen var mycket positiva till maten och gav den en 5:a (laga det igen). Mannen tyckte att det var en onödig rätt och gav det en 2:a (ätbart), trots att han åt två fulla tallrikar. Själv tyckte jag att det blev mycket fisksmak, de blev saftiga och förvånansvärt goda. Min skräck till bamba-fiskbullarna är inte botad, men ordet fiskbulle får mig inte att tänka på 80-tals versionerna.

Recept ur Fiskarens Kokbok