lördag 19 januari 2013

Bröd – hur det hela började

Hösten 2008 slutade jag helt köpa bröd i butiken. Fram till detta bakades det bröd någon gång i månaden. Butiksbrödet var helt enkelt inte gott och smakade sågspån. Själv är bäste dräng, tänkte jag och så kavlade jag upp ärmarna och började baka regelbundet. Det tog nog ytterligare någon månad innan jag också hörde talas om surdeg och att jag vågade mig på att börja baka med den. Det blev flera misslyckade försök innan jag hittade bra instruktioner (se här).


Bilden ovan är från den 2 mars 2009, mina första lyckade surdegsbröd. Jag blev så lycklig över att degen över huvud taget lyfte utan minsta butiksjäst i degen. Månaderna som följde kantades av både lyckanden och misslyckanden, men framför allt av stor brödlycka. Jag hade kunnat vara bekväm och köpt bröd i butiken och fortsatt stoppa i mig något som varken smakar eller har någon karaktär, men varför? Livet är för kort detta och vem blir inte lycklig av att känna doften av nybakat bröd? Ja, knappast de stackarna som sitter vid maskinerna på stor-bagerierna och ”bakar bröd med kärlek”.

Surdegen utvecklar brödets arom och konsistens, håller brödet färskt längre. Genom att näringen tas upp långsammare av kroppen får man en jämn blodsockerhalt. Det sker ett ökat upptag av vitaminer och mineraler, så som järn och zink. Dessutom ger surdeg ett bröd med lägre GI. Du kommer kanske att misslyckas i början, men att misslyckas innebär bara att det blir bättre nästa gång. Nöj dig inte med skiten från fabriken. Baka själv - det är du värd.