lördag 26 januari 2013

Baguetter med poolish

I julas fick jag välja min julklapp själv och det blev en bakkurs med den Franske Bagaren Sèbastien Boudet. Kursen startar idag, håller på i två dagar och ni kan tänka er att jag ser fram emot detta. Det är tydligen det första kurstillfället han håller i Göteborg och det var först till kvarn till de stackars 10 platserna som erbjöds. Sèbastien förespråkar bra mjöl utan skit i och jag sjunger ju på samma vers. På kursen skall jag lära mig att knåda bröd för hand, vilket jag tycker är viktigt för att på riktigt lära sig hur en deg skall kännas när den är klar. Jag kommer nog inte följa Sèbastiens råd helt och slänga ut min gamla köksasstistent. Det är guld värt att få knådhjälp, så hinner man förbereda allt annat i köket medan maskinen tar hand om den biten. Jag hoppas att få tillfälle att ställa frågor och att helt enkelt bli en bättre hemmabagare. Här kommer då ett recept på baguetter från just den Franske Bagaren.

Baguetter - 6 st

Poolish: 1 g jäst
1 liter vatten
1 kg vetemjöl

Bakningen:
6oo g vetemjöl
45 g havssalt

Nyp en bit jäst och rör ut med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet och vetemjölet.

Vispa tills det får en konsistens av en våffelsmet (något tjockare än pannkakssmet).

Låt jäsa i ca 12 timmar, eller till dubbel storlek.
 Bubblig och fin, redo att bli bröd.

Tillsätt 6oo g mjöl och knåda 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Degen skall släppa som ett tuggummi från ytan. Låt degen ligga och vila i 30 minuter.

Dela den i 6 bitar och forma baguetter, som du lägger upp på mjölade kökshanddukar.

Vik upp kökshandduken mellan baguetterna, så att de får stöd och inte fastnar i varandra.
Låt jäsa ca 3 timmar. Redo att kastas in i ugnen.

Ställ in ugnen på 250°C med en vattenfylld ugnsfast form i botten och en plåt mitt i.
Vänd upp baguetterna från kökshandduken till den varma plåten. Snitta baguetterna och 
släng in dem i ugnen. Grädda dem i ca 30-35 minuter.