tisdag 8 januari 2013

Mjöl leverans

Jag köper mitt mjöl från Lögens kvarn. De både odlar sitt spannmål och maler det själva. Mjölet är krav märkt och innehåller inga tillsatser. De flesta yrkesbagare rekommenderar att man använder stenmalet mjöl, men det är något svårare att få tag på, då det inte är många kvarnar i Sverige som maler på det sättet. Lögens kvarn maler med valsar och vill du veta mer om dem så läs här.

I dagarna blev det mjöl leverans. Ni förstår att jag måste bunkra ordentligt för att min käraste hobby skall kunna pågå utan avbrott. Ve o fasa om någon mjölsort skulle ta slut.

Förrådet i garaget är nu fyllt med gott mjöl.


Det blir mest vanligt vetemjöl, även om jag bakar danskt rågbröd då och då...som inte är lika populärt bland de övriga famljemedlemmarna. Jag upplever att om man tillsätter någon deciliter rågmjöl till vetedegen får man mer krut i jäsningen, samt ett godare och nyttigare bröd.