tisdag 15 januari 2013

Den sista olivoljan

Den sista olivoljan låter som titeln på en dålig film. Det är värre än så. I somras köpte jag några liter fantastisk olivolja från en granne i Kroatien. Oliverna växer på en ö långt från trafik och stress. Oljan är så fantastiskt god och jag inser varje gång jag kommer hem från semestern att detta är guld värt och varför köpte jag inte en flaska till? Och nu är det januari och jag har bara 1 liter kvar!
Goda fina kroatiska oliver i släktens ägo
Alla har vi hört att olivoljan har hälsofrämjande effekter. Den består av goda fetter, nämligen enkelomättade (oljesyra) och fleromättade (linolsyra, linolensyra) och dessa sänker kolesterol i blodet. Olivoljan skall även ha en antiinflammatorisk effekt (bye, bye Ipren) och ha en positiv inverkan på blodtrycket. Den har även en skyddande effekt mot cancer av typen bröstcancer och cancer i matsmältningkanalen.

Varför släpa med sig hem en massa souvenirer?