onsdag 24 april 2013

Ragu på älg



Idag bläddrar jag i gamla kokböcker, som jag har ett litet lager av. I Mera god Mat - En fortsättning på Prinsessornas Kokbok 1939 av Jenny Åkerström, hittar jag det här mycket enkla receptet. Jag har en bit älgbog i frysen och passar på att tillaga. Som vanligt håller jag mig inte punkt och pricka till receptet och har uteslutit de skivade potatisarna som ingår. Dem serverar jag istället vid sidan av, som potatismos.
Ragu på älg – 6 port

750 g - 1 kg älgbog
1 msk salt
1 tsk svartpeppar
2 msk smör
1 gul lök
2 msk mjöl
10 kryddpepparkorn
1 lagerblad
2 morötter

 Skär älgbogen i skivor, strö på salt och svartpeppar och bryn skivorna i smör på båda sidorna. 

Lägg skivorna i en gryta och varva med skivad lök. Strö över kryddpepparkorn och lagerblad. Strö över mjölet och rör om i grytan så att det fastnar jämnt över köttskivorna. Häll på buljongen och låt koka upp. Lägg ett bakplåtspapper mellan grytan och locket och ställ in grytan i ugnen på 175°C. Låt koka ca 2 timmar. Skär morötterna i slantar och fördela dem över grytköttet. Låt gå 30 minuter till i ugn, 

Om såsen känns för tunn kan du nu ta bort bakplåtspappret så att ångan slinker ut lättare. Då kommer såsen tjockna. Servera med mandelpotatisstomp.