måndag 15 april 2013

Frittata med zucchini och tomater

Snabbare än snabbast - den italienska omeletten frittata ger dig inga ursäkter att säga "jag hinner inte laga mat". Alla hinner vispa ägg!
De här vackra tomaterna såg jag på marknaden i Rom och jag tog med mig några stycken i kofferten. För en person behöver du:
 
 ½ tomat, 1 liten zucchini, några färska basilika blad, 3 vispade ägg, ½ dl finriven parmesanost och lite salt.

 Värm upp lite olja i en stekpanna. Häll i de vispade äggen. Strö över de finskurna tomaterna och skivad zucchini. Strö på lite salt, strö över basilikablad och riv på lite parmesanost. När undersidan har blivit stekt...

 ...för du över frittatan till en ugnssäker form om du inte använder en stekpanna som du kan slänga in i ugnen. Du skall bara låta den glida över så att den råa sidan ligger kvar vänd uppåt. Ugnen skall vara inställd på GRILL och låt den gå tills frittatan fått lite färg. Min ganska långsamma ugn tog 5 minuter på sig.

 Skär upp frittatan i trevliga bitar och servera med den andra tomathalvan.