söndag 28 april 2013

Mandelbröd

Jag gör ofta mandelmjölk, för att jag tycker att det är så gott att dricka till frukostsmörgåsen. Detta innebär att jag får en hel del mandelpulpa över, som jag oftast fryser ner för att senare använda i bakelser, eller i detta goda brödet. Jag har medvetet valt att forma bröden som mandlar, så som de ser ut när det gröna luddiga skalet torkat på dem, innan man knäcker dem. Detta är en kombination av det bästa: Dalmatien med sina mandlar och Sverige med sin råg - ger tillsammans den perfekta smaken i brödet.
Mandelbröd - 2 bröd

300 g aktiv surdeg
60 rågmjöl
200 g mandelmjöl, malda mandlar, mandelpulpa
740 g vetemjöl
420 g vatten
1 msk honung
20 g salt

Se till att du har en matad surdeg, som bubblar aktivt. Den skall ha varit matad för ca 8 timmar sedan.

Mät upp ingredienserna. Rör ihop till en deg och låt nu degen autolysa (vila) i en timma. Knåda kort (se filmsnutt med fransk knådmetod här), olja in degen lätt och låt jäsa i en plastlåda i rumstemperatur ca 3-4 timmar. Vik ihop degen efter varje hel timma för att få upp höjden på degen.

Spara en liten bit deg (levain) till nästa bak. Forma brödet och låt jäsa ytterligare 1½ timme i rumstemperatur. Ugnen värmer du till 250°C. Snitta bröden och lägg in dem i ugnen, gärna på en het baksten och med vatten i en ugnsfast form i botten på ugnen, som sprider ånga. Bröden tar ca 30 minuter att baka av i ugnen. När bröden är klara skall de vara 92-96°C inuti.  Låt bröden svalna på galler innan du skär upp dem.