fredag 5 april 2013

Oxkinder i stout

Detta blir säsongens sista oxkind recept. Jag har verkligen snöat in på den här köttbiten och trodde att jag inte hade något kvar och så hittade jag ett par till i frysen. Tanken var att jag skulle servera köttet med dumplings, men så hade jag inget ister eller liknande tillgängligt (sånt kräver ju lite planering), så det fick bli pasta till familjen och jag skälv drog fram lite av tunnbröd och doppade i såsen. Mums...
Oxkinder i stout - 4 port

1 par oxkinder (ca 750 g)
salt
svartpeppar
1 tärnad morot
1 tärnad selleristjälk
1 finhackad purjolök
1 lagerblad
1 tsk timjan
2 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
1 tsk socker
3 dl stout
6 dl oxbuljong

Vanligtvis är jag inte petig med fett och senor på kött. Jag skär ner allt och slänger ner det i grytan (jag är 
en slarver, jag vet), men denna gången är jag noggrann med kinderna. Köttet på kinderna ligger i lager 
mellan senor och de övriga familjemedlemmarna brukar protestera över resultatet. Denna gången är jag noga. Köttet skrapar och skär du enkelt loss från senorna genom att använda en skarp kniv.
 Bryn köttet i omgångar i en gryta. Se till att det får bra med färg. Ta ut köttet och ställ det åt sidan.
 
 Hackade grönsaker och en stout. 3 dl stout i grytan och resten
dricker jag upp medan grönsakerna svettas i grytan.
Tillsätt det brynta köttet, strö över 2 msk vetemjöl och rör om så att det inte bildas några klumpar från vetemjölet. Häll på de övriga ingredienserna och låt koka upp. Lägg ett bakplåtspapper mellan grytan och locket och lägg in grytan i ugnen på 175°C i ca 4 timmar. Rör i grytan efter halva tiden.

Receptet kommer från Gordon Ramsay.