söndag 14 april 2013

Apelsinsylt


8-åringen har tjatat om apelsinsylt ett bra tag nu. Det började i början på skolterminen när skolan tog bort varm choklad och apelsinsylt från fredagsfrukostarna pga av sockerförbudet (stackars vilseledda människor). Nåja, det de inte får i skolan - det fixar mamma. Vi har aldrig använt apelsinsylt i vårt hushåll. Detta är snarare något ungarna har lärt sig att äta i skolan. Jag råkade gå förbi några ekologiska fina apelsiner i matbutiken häromdagen och tänkte att det nog kan vara dags innan apelsinsäsongen helt kommit till ända.

Jag konsulterade en gammal Husmoders Köksalmanack från 1960, där en hel sida ägnas åt apelsinernas månad (februari). Jag är lite sent ute - kalendermässigt, men bättre sent än aldrig. Hade jag vetat att jag skulle få ut denna enorma jätte-mängd sylt, hade jag bara gjort sylt på 1 apelsin. Nu blir det istället att dela ut till nära och kära.

Apelsinsylt (ca 16 dl)

4 apelsiner (eko, obesprutade, ovaxade)
1 citron
2 pomeransskal
½ liter spad
lika vikt socker som kokt fruktmassa och spad (~1340 g)

Börja med att blötlägga pomeransskalen över natten i vatten. Nästa dag skrubbar du rent apelsinerna och citronen. Lägg frukterna i en kastrull och koka i vatten (som precis täcker) i ca 15 minuter. Häll av ½ liter spad från kokningen och ställ frukterna på en skärbräda.

Skiva och finhacka så gott du kan. Är det för hett är det bara att dela dem på hälften och låt svalna något. Väg frukthacket och ½ liter vatten tillsammans. Min sats vägde 1340 g, så jag fick tillsätta 1340 g socker.

Låt massan koka. Ser din sylt mycket grov ut (det gjorde min) så kan du använda stavmixern. Jag mixade kort med den - vill ju fortfarande ha struktur på apelsinerna och inte barnmat.  Använd gärna en termometer. Den skall visa mellan 103-105°C för att sylten skall ha börjat bilda gelé. Detta tog mig exakt 45 minuter. 


 Förbered ett gäng rena glasburkar, som du har bakat i ugnen på 100°C medan sylten har 
kokat klart. Häll omgående upp sylt i burkarna och förslut genast. Låt svalna och ställ i kylen.

Så här säger barnen att sylten skall serveras - ihop med ost. Inte så illa! 
Den blev riktigt god. Tror jag skall använda den till tårtfyllning också.

Vill du sätta på proffsiga etiketter på dina syltburkar så hittar du dem på nedan länkar:
Sweet Preservation
World Label