måndag 8 april 2013

Mjukkaka - Lappland

Detta blir troligtvis det sista inlägget för Lappland i projekt Baka mig igenom Sverige. Det har blivit dags att gå vidare och jag avslutar perfekt med en Mjukkaka. Jag kom i kontakt med Murjek bys hembygdsförening, som inte hade något recept att dela med sig av, men meddelade mig att i byn bakas det mycket Mjukkakor. Så här kommer ett egenkomponerat recept.

Mjukkakor - 12 st

Matningen:
250 g levain
170 g mjöl
80 g vatten

Bakningen:
500 g mjölk
15 g salt
1 dl ljus sirap
60 g grahamsmjöl
60 g rågmjöl
630 g vetemjöl
250 g levain från ovan
75 g smör

Knåda ihop din levain och låt den jäsa över natten. Ta 250 g levain till bakningen och ställ in resten i kylen. Värm mjölken till fingervarmt. Blanda ihop med salt, sirap och alla mjölsorterna. Tillsätt levain och ge det en kort knådning. Låt autolysa/vila i 1 timma. Tillsätt det rumsvarma smöret, knåda degen smidig och elastisk och låt den sedan jäsa ca 2 timmar med en vikning efter 1 timma.

Vänd upp degen på mjölat bakbord och forma 12 st runda bullar. Kavla ut varje bulle till en tjock kaka om ca ½ cm. Krusa den lite lätt och nagga dem med gaffel. Kakan kan vara runt 15-17 cm i diameter. Du får plats med ca 3 st på en plåt eller baksten.

Karamba!!! Jag glömde nagga första satsen! Det var ju inte pitabröd jag skulle baka!!!
Baka dem i ugnen på 250°, ca 3 minuter på varje sida, ungefär 6-7 minuter totalt. Linda omgående in bröden med dukar, trava dem på varandra allteftersom de blir klara och låt svalna inlindade.