fredag 19 april 2013

Agretti


Den här lilla grönsaken kallas bla. Agretti, eller Barba di Frati (prästens skägg). Grönsaken odlas enbart i Italien i Lazio regionen en kort tid på våren, men har också dykt upp på Japanska menyer. Den säljs som ovan i lösvikt, eller i små knippen. I Sverige går den enbart att få tag på som frö, men vem vet, kanske någon har börjat importera?
Jag kunde inte motstå, så jag köpte med mig hem en påse för att tillaga. Samtidigt passade jag på att fråga ut försäljarna lite om hur man tillagar den. En gammal dam berättar att hon bara kokar/blancherar den kort och sedan skvätter hon på lite olivolja, citronsaft och salt.

Mycket gott recept - dessa mjälla små "blad" smakade utsökt. Något mellan spenat och sparris och det finns faktiskt en naturlig sälta i dem. Bladen/stråna ser ut som gräslök, men de smakar inte lökigt alls.

 Det blev en paj också!
Torta di Agretti e Pomodori

Pajdeg:
175 g mjöl
100 g smör
½ tsk salt
0,6 dl vatten

Fyllning:
50 g pancetta
100 g agretti
1 tomat
150 g ricottaost
3 ägg
2 dl grädde
salt
peppar

  Knåda ihop degen och låt den stå i kylen i 2 timmar. Kavla ut den och lägg den över pajformen (räcker till drygt en 28 cm form). Får du deg över kan du sporra längder att lägga över pajen. Picka den med en gaffel och grädda i ugnen på 200°C i 10 min. Vispa ihop ägg och grädde. Vispa ner ricottan i äggsmeten, salta och peppra. Skär pancettan i små bitar och stek i en torr stekpanna.

 Lägg agretti i botten på pajskalet. Häll på äggsmeten, strö över pancetta och lägg på skivor av tomat. Dekorera ev. med lite utsporrad pajdeg. Baka i ugnen ytterligare 40 minuter, eller tills pajen fått fin färg.

Detta blir lunchmat i 3 dagar. Inte illa! Kanske kommer jag odla agretti nästa år i en kruka?