söndag 15 december 2013

Whiskey fudge

Många år har jag kämpat med att få till det perfekta whiskey fudge receptet och jämfört med något sanslöst gott jag åt i Skottland för en massa herrans år sedan. Jag har provat diverse recept ur kokböcker och från nätet, men aldrig varit riktigt nöjd. Det här receptet är ett helt eget påhitt, där jag låter allt det godaste koka ner till smaskig fudge.
Whiskey fudge - ca 50 bitar

150 g smör
500 g socker
5 g salt
400 g kondenserad mjölk
2 dl grädde
1 dl whiskey


 Smält smöret. Tillsätt socker, salt och häll i kondenserad mjölk och grädde.

Låt smeten koka på svag värme och rör hela tiden. Mät temperaturen med sockertermometer. Värm whiskeyn i en egen liten kastrull, så att den precis når kokpunkten. Häll ner whiskeyn i smeten så snart smeten uppnått 110°C. Var försiktig när du häller i whiskeyn, då den får smeten att bubbla upp. Låt smeten koka tills den uppnått 116°C.

Anledningen till att jag inte häller i kall whiskey i smeten är att temperaturen skulle sänkas till 100°C och behöva få koka för länge för att komma upp i 116°C. Alkoholen skall koka bort, men inte även all smak.

 Ställ kastrullen åt sidan på ett fast underlag och sätt igång att vispa.

 Smeten kommer bli ljus och tjock. När den har uppnått tjocklek vaniljkräm är den klar.

 Klä en form med non-stick bakplåtspapper. Jag använde en form om 17x25 cm. 
Formen får inte vara för stor för då blir inte fudge bitarna tillräckligt höga. Häll upp smeten i formen.

   Låt smeten svalna och ställ sedan in den i kylen och låt stå över natten. Skär sedan upp i 2,5x2,5 cm stora bitar.

 Smeten går bra att förvara i rumstemperatur, gärna med bakplåtspapper mellan lagren. 
Då smeten innehåller både grädde och smör rekommenderar jag att dessa äts upp inom 10 dagar.