söndag 22 december 2013

Struvor - kejsarkronor

Idag har jag stått hela dagen i köket. Jag har bakat bröd, kokat mera fudge, rullat maräng längder, stoppat korv, kavlat mlinci, packat julklappar OCH friterat struvor...eller Kejsarkronor, som de hette förr i tiden. Nu är jag helt slut och imorgon skall jag nog försöka att undvika köket helt, för jag är trött på att polera efter mig själv.
Struvor var jag bara tvungen att göra så här inför julen. Jag fick nämligen tag på ett sådant här fint gammalt set på auktion för inte så länge sedan.

Struvor - ca 40 st
(Kejsarkronor)

2 ägg
2 tsk socker
1 nypa salt
90 g mjöl
150 g vatten
750 ml olja

Vispa ägg, socker och salt och tillsätt mjölet. Vispa så att det inte finns några klumpar. Tillsätt vattnet pö om pö. Värm upp oljan i en kastrull. När oljan har nått 170°C är det dags att börja fritera. Du kan nu också sänka värmen till medelvärme, så kommer oljan hålla rätt temperatur utan att skena iväg för högt.
 Värm struvjärnen i oljan medans den värms upp till rätt temperatur.

 Doppa järnet i smeten. Låt inte smeten täcka järnet, utan bara upp till sidorna. Ovansidan skall vara smetfri.

Lägg ner järnet i den heta oljan.

  När det har friterats ett par sekunder skakar du av struvan med lätt rörelse.

Låt den nu friteras klart.

 Fritera gärna fler struvor åt gången, om det finns plats.

 Doppa omgående i socker och skaka av.
Låt svalna innan du förvarar dem stängda i en burk, eller äter upp.

Receptet kommer från Prinsessornas Kokbok (1945)