måndag 15 juli 2013

Pispalji - friterade brödstänger

Pispalji var något som jag och min bror växte upp med hemma. När mamma bakade lämnade hon en bit deg, som hon friterade pispalji av. Jag måste erkänna att jag själv har varit dålig på att bjuda mina egna barn på denna läckerhet, trots att jag bakar väldigt mycket bröd. Rätten är typiskt dalmatisk, men dyker upp i osockrade former på annat håll i Kroatien (och säkert på andra håll i världen).

Du behöver:
 ...en bit deg från ditt senaste bak (surdeg eller jäst deg går bra, vilket som). 
Degen skall ha jäst en gång. Platta till degen på mjölat bakbord till en 1 cm tjock kaka.

 Skär eller sporra ut långa stänger.

 I en stekpanna fyller du på med ½ cm olja. När oljan har blivit 
varm lägger du i dina stänger och steker dem gyllenbruna.

Ta upp pispalji och sockra omgående. Ät varma.