torsdag 18 juli 2013

Persikopaj St. Jacques

Jag gillar verkligen detta med portionsklara efterrätter. Jag gör exakt så många som behövs för så många personer som för dagen sitter vid matbordet - så blir det inget över och så går man inte där och småmumsar på kvällen. Ni fattar vad jag menar? Jag är en snasker av stora mått...
Persikopaj St. Jacques - 6 port

1 ägg
60 g socker
80 g rumsvarmt smör
200 g vetemjöl

Frangipanefyllning:
250 g mandel
200 g mjukt smör
2 ägg
100 g socker
rivet skal av 1 citron
80 g vetemjöl

2-3 persikor

Gör degen enligt anvisningarna här. Du kan använda vanliga tartelettformar, men har du skal från pilgrimsmusslor, så använd gärna dem. Jag tar ut rundlar ur degen och lägger i snäckorna, plattar till och drar ut lite med fingrarna - förbereder för krämen som skall hamna i mitten.

Frangipanekrämen: mal mandlarna. Vispa ihop det mjuka smöret med sockret. Tillsätt äggen och fortsätt vispa. Tillsätt skal från citron. Vänd ner både mandel och mjöl.

Fyll formarna med mandelkrämen, skär cm tjocka klyftor av persikorna och tryck ner dem i krämen. Grädda i ugnen på 200°C och baka i 20 min.

 Servera gärna med en kula vaniljglass till.