fredag 28 mars 2014

Barkmjöls knäckebröd

Barkbröd, eller nödbröd som det kallas, är något jag har lagt med i mitt "Baka mig igenom Sverige" projekt. Själva mjölet görs oftast av tall och då talar vi om den vita innebarken, som man hyvlar av, kokar, torkar, maler, tills den ser ut som nedan. Barkmjöl ger lite beska till brödet och innehåller så klart inget gluten, vilket gör att man måste blanda det med vanligt mjöl. Detta knäckebrödet bakade jag med ca 20% barkmjöl och det blev väldigt gott. Jag bredde på gräddig blåmögelost och hällde upp ett glas porter till - livet kan bara inte bli bättre!
Var kan man köpa barkmjöl?, undrar du kanske. Jag letade som en tok, men hittade inga ledtrådar på att barkmjöl säljs i Sverige. Vissa hänvisar till hälsokostbutiker, men internetbutiker brukar vara ganska välsorterade och inte ens där lyckades jag hitta något. En finsk nätbutik dök upp, men dessa svarar inte på mail, så dem hoppade jag över direkt. Till slut började jag googla på den amerikanska marknaden. Skriver man in "White Pine Bark Powder" (bark mjöl av tall), dyker det upp ganska många träffar. Jag beställde min 1 pound påse här. 1 pund (ca 450 gram) kostade $11,90 och frakten gick på $19.95. Totalt $31.85 (ca 220 SEK), hösten 2013. Med tanke på att barkmjölet kostar kring 1000 SEK i våra trakter (läs artikel här) tycker jag ändå att jag kom ganska billigt undan. Barkmjöl skall tydligen vara nyttigt, så visst var det värt att testa detta.

Barkmjölsknäcke - 6 kakor

100 g barkmjöl
100 g grahamsmjöl
300 g vetemjöl
10 g salt
250 g vatten
5 g jäst

Väg upp alla mjölsorterna och saltet. Gör en grop i mjölet och smula ner jästen. Häll på vattnet lite i taget och knåda ihop degen. Det blir en ganska hård deg. Låt degen jäsa 1-1½ timme.


Strö grahamsmjöl på bakbordet. Dela degen i  6 bitar och kavla med kruskavel till kakor om 20 cm i diameter.

Ställ ugnen på 250°C och grädda varje kaka i ca 7 minuter. Ställ kakorna på galler medan de svalnar. Förvara torrt.