torsdag 7 mars 2013

Rockig fisksoppa

Jag hittade lite rocka i fiskbilen igår och då jag aldrig lagat något med rocka, tänkte jag att det kanske kunde passa i fisksoppan, som jag tänkt laga. Jag blev glatt överraskad. Köttet smakar som vilken fisk som helst. Det är mjukt och smälter i munnen. Det blev helt enkelt en rockig soppa.
Rockig fisksoppa - 4 port

1 vinge från rocka/eller 500 g annan fisk
1½ liter fiskbuljong
3 dl vispgrädde
1 potatis
½ fänkål
1 morot
salt
peppar
cayennepeppar
Börja med buljongen. Jag har alltid små burkar med buljong i frysen, så denna smälter jag ner i kastrullen, häller på grädde och låter den sjuda i drygt en timma, tills den har reducerat ner ordentligt så att knappt hälften är kvar, ca 6-7 dl vätska räcker gott och väl. 

Buljongen kommer ha tjocknat något. Du behöver inte stå och vakta. Buljongen sköter sig själv. 
Jag satt och tittade på Mästerkocken och gick upp och vispade lite i reklamen. 
Se bara till att det inte kokar, då kan soppan bli besk. Den skall bubbla lite lätt.

Skär fänkål och morot i tunna och snygga ätstora skivor. Stek dem lätt i lite smör. Skär potatisen i munsbitar. Häll ner grönsakerna i soppan och låt koka tills potatisen är mjuk. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar.

Rockvinge
En filé på ovansidan och en på undersidan av det sega skelettet. Väldigt lätt att filéa även för den ovane.
En styck filé
Under tiden filéar du rockan eller fisken och skär den i tärningar. När soppan har kokat klart, lägger du  ner fisken. Rör om, locket på och ställ den åt sidan. Låt stå ca 10 minuter. Fisken får inte koka.

Servera med gott bröd till.