tisdag 12 mars 2013

Fettucine con fegatini - Fettucine med kycklinglever

Idag är jag extra glad. Företagssköterskan pickade mig i fingret i morse och mätte blodvärdet. Resultatet blev mer än nog godkänt för blodgivning, så nu hoppas jag verkligen att det håller i sig tills jag får min kallelse. Lever är både gott och nyttigt och den här rätten tillhör en av mina favoriter. Lever = järn!
Fettucine con fegatini - 4-5 port

300-400 g kycklinglever
20 g torkade trattkantareller eller annan svamp
4 dl varmt vatten
1 gul lök
100 g pancetta (eller annat kallrökt/lufttorkat kött)
1 hackad vilöksklyfta
1 dl vitt vin
200 g tomater
1 tsk timjan
salt
peppar

Lägg den torkade svampen i en skål med det varma vattnet och låt stå i ca 30 min. 
Skär kycklinglevern i mindre ätstora bitar. 

Hacka löken, skär pancettan i små bitar. Har du inte pancetta så försök få tag på 
något annat med rejält mycket smak. Här har jag fått en bit kallrökt kött från faster. 
Det är från gårdens grisar som ungarna matade i somras - smaskens! 

Stek detta i olivolja tills det är glansigt. 

Tillsätt levern och vitlöksklyftan och bryn lite kort. Häll på svampen med allt spad, 
vitt vin och hackade tomater. Strö över kryddor och låt puttra på svag värme tills 
såsen har tjocknat och levern är genomstekt/kokt, ca 15 min.

Hemmgjorda fettucine

3 ägg
300 g vetemjöl
salt

Knåda ihop en deg av alla ingredienserna till pastan. 

Gnid in degklumpen med par droppar olja och låt den vila i 30 minuter. 

Du kan antingen kavla degen tunt på mjölat bakbord och skära fettucine med kniv, 
eller så har du liksom jag, en onödig grunka i köket som absolut måste användas: pastamaskinen. Doppa en degklump i mjöl och kavla igenom fettucine. 

Alla sätt är bra - utom de dåliga!
Låt dem torka i 10 minuter innan du lägger ner dem i kastrullen och kokar dem. 
Du kan också förvara pastan i en plastpåse i kylen tills det är dags att tillaga.