måndag 26 augusti 2013

Pistage och dadelkaka

Det är dadelsäsong också! Jag köpte några kvistar omogna dadlar hos min utländske frukt- och grönsakshandlare. Visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem, men något måste jag ju hitta på. Fick veta att de är fullkomligt oätliga i denna formen. Antingen stoppar man dem i en påse och låter mogna, eller så får man göra som jag i nedan recept. Koka dem, steka dem, karamellisera dem och baka dem...så blir de bannemej mjuka!

Pistage och dadelkaka - 12-16 bitar

200 g smör
300 g mörk choklad
4 ägg
300 g socker
200 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g omogna dadlar
25 g smör
2 msk socker
30 g hackade pistagenötter (naturella och skållade)

Smält ihop smör och choklad på låg värme. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver. Vänd ner vetemjölsblandningen ihop med salt i äggsmeten och häll på smör och choklad. Vispa till en slät smet.

Koka dadlarna halvmjuka ca 30 minuter i vatten så att det precis täcker. Spola med kallt vatten. Skala dem - om det är svårt kan man använda en potatisskalare. Dela dadlarna i 4 delar. Stek dem kort i smält smör, strö över sockret så att de karamelliseras och vänd till sist ner dem i kaksmeten.

Klä en långpanna på ca 35x26 cm med smörpapper och vänd ner smeten i den.
Strö på hackade pistagenötter. Baka kakan på 180°C i 20-25 minuter.

Kakan får inte vara för kladdig, men inte heller helt torr.
Servera gärna ljummen med en kula vaniljglass.