tisdag 13 augusti 2013

Havresmulpaj med rabarber

Rabarbern frodas verkligen i trädgården, så nu bakas det paj var och varannan dag. Den här fina varianten är lite matigare och känns lite nyttigare, bara för att det är havre i. Byt gärna ut rabarbern till någon annan smaskig frukt.
Havresmulpaj med rabarber - ca 8 pers

90 g vetemjöl
60 g havregryn
100 g socker
125 g smör

Fyllning:
½ kg rabarber (eller däromkring)
50 g socker
1 msk potatismjöl

Smula ihop degen till en homogen massa. Skär upp rabarber i mindre bitar. Häll upp dem i en smord ugnssäker form. Strö på socker och potatismjöl och vänd ihop. Klicka ut degen över rabarbern. Det kan kännas som att den inte kommer räcka, men den kommer smälta, bre ut sig och täcka allt finfint. Grädda i ugnen på 225°C i ca 25 min.
 Lite foton på rabarbersorterna i trädgården.
  
Jag fick tipset att inte skörda av rabarbern de första 1-2 åren och det tipset har givit stor utdelning, 
även om det var svårt att låta bli att norpa några stjälkar. Nu får jag så mycket rabarber på de 
små plantorna, att jag inte ångrar min återhållsamhet en sekund.