fredag 30 augusti 2013

Händige mannens hasselnötskaka

Den här kakan brukar min mamma baka ganska ofta och det är en av få sötsaker min make äter. Vi tillägnar den därför till honom. Min mor är mycket noga med att ersätta en del av hasselnötterna med en näve mandlar (som mals). Jag har testat båda varianterna och märker ärligt talat ingen skillnad.

Händige mannens hasselnötskaka
4 ägg
200 g socker
200 g hasselnötter
2 msk mjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de malda nötterna. Blanda ihop mjöl och bakpulver och tillsätt i degen. Smörj och bröa en form. Sätt ugnen på 175°C. Grädda i 45 min. Låt kakan vila ca 10 min innan den stjälps upp ur formen.


Här ser ni en hasselnötsbuske hemma hos min morbror i Kroatien.
Busken är något högre än en riktigt stor vinbärsbuske.

 Fina små hasselnötter.