tisdag 6 augusti 2013

Macarons med mjölk

Då har det blivit dags att aktivera ungarna igen (eller snarare att de har tjatat ihjäl mig). Vi skall baka något ur vår trevliga La Pâtisserie est un jeu d'enfants av Michel Oliver. Näst på tur är Macarons och detta är första gången jag ser ett macaron recept med mjölk i och jag inser att detta kommer bli väldigt mjuka macarons innan vi ens har börjat. 6-åringen har markerat receptet i boken och har längtat efter att få göra det.
Macarons - 60 st

180 g mandelmjöl
100 g florsocker
½ dl mjölk
2 äggvitor

Mixa ihop mandelmjöl och florsocker. Häll på mjölken och rör ihop till en len massa.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner dem lite i taget. Se till att behålla fluffigheten och rör tills smeten är smidig. Här kommer ett bra klipp på hur man skall röra en macaron smet och hur texturen skall vara när den är färdigrörd. Smeten skall rinna av slickepotten.

 Spritsa ut klickar om ca 3 cm i diameter på två bakplåtar.

Ugnen skall vara förvärmd till 120°C. Jag väljer att baka på ugnsplåtarna, som är något tjockare än mina vanliga hålade bakplåtar. Jag skyddar också kakorna i botten med ytterligare en plåt. Det här med spruckna maränger har jag googlat på rejält och de flesta tipsar om att lägga sitt bakplåtspapper direkt på en kall plåt, så att macarons inte får en chock och dessutom skydda extra med ytterligare en plåt. Det här receptet nämner inget om att låta kakorna torka i rumstemperatur innan iläggning i ugnen, så vi kör på.

Efter 30 minuter i ugnen är macarons klara. Efter att de har svalnat konstaterar vi att de är mjuka, har inte fluffat till sig alls. Ungen är besviken. Smaken är som mandelmassa - inte helt bortkastat, vi får smula det på glass.

Vill du baka på franska kan du klicka på bilden ovan så förstoras den upp
Vad som inte funkade med receptet: ja säg det! Kakorna liknar inte alls de traditionella macarons som får en mjuk och seg insida och en lite frasig hinna på. Här är det mjukt rakt igenom. Originalreceptet säger 25 minuter i ugn, men efter 30 min hade de inte hårdnat något nämnvärt. Receptet anger att det skall bli 20 macarons i storlek angiven i boken, vilken vi också följde. Boken avslöjar inte om mängden anger bottnar eller färdigmonterade macarons och vi fick 60 bottnar genom att följa storlekangivelsen. Ingenstans nämns att vi skall montera - eller förutsätter man att man bara skall det? Nja, kakorna är väldigt söta, så något mer sötsliskigt kladdar vi inte på.