onsdag 22 maj 2013

Hemmagjord ricotta på 3 sätt

Det är inte enbart möjligt att göra ricotta utav vassla, som i mitt tidigare inlägg. Man kan göra det på flera sätt med vanlig mjölk. Här har jag samlat ihop ytterligare tre tillvägagångssätt. Jag vill bara förvarna att det endast är Alternativ 1 nedan, som blir exakt som vanlig ricotta - mjuk och saftig. De övriga två är mer lika färsk ost, men går att använda som fyllning i tex. pasta, eller andra användningsområden där man vanligtvis använder ricotta. Krisar det i kylen, kan du alltså nöja dig med Alternativ 2, eller 3.

Alternativ 1)

Ricotta ystad med citronjuice
1 liter mjölk
2 dl grädde
1 citron, saften
1 tsk salt

Häll upp mjölk och grädde. Låt mjölken bara precis koka upp. Häll i citronjuicen och sänk värmen till medel. Rör mjölken i ca 5 min. Ganska snabbt efter att du har tillsatt citronjuice kommer du se att mjölken börjar ysta sig och bilda små korn. Ställ en ren kökshandduk i en sil och häll upp massan. Salta, rör om och låt rinna av ca 30 min. Denna ricottan blir oerhört saftig och fin.
Originalreceptet hittat här.

Alternativ 2)

Ricotta ystad med vinäger
1 liter mjölk
1 dl yoghurt
1 tsk vitvins-/äpplecidervinäger
1 tsk salt

Häll upp alla ingredienserna i en kastrull och låt koka upp.

Ta omgående bort från spisen och låt stå ett par minuter tills massan börjat ysta sig.

Ställ en ren kökshandduk i en sil och häll upp massan. Låt rinna av ca 30 min. Denna 
ricottan blir något grynigare och torrare, mer lik grynost (keso). 

Alternativ 3)

Ricotta ystad med löpe
2 liter mjölk
1 msk löpe
1 tsk salt
Häll upp mjölken och saltet i en kastrull och värm till max fingervarmt. Häll i löpe, rör om noga, locket på och låt stå 15-20 minuter. Skär massan med en kniv i rutor och häll omgående upp i en ren kökshandduk placerad på en sil och låt vasslan rinna av. Denna färska osten är just färsk olagrad ost. Den smakar som ricotta, men är seg och gnisslig när du biter i den. Funkar bra som fyllning, eller i sallad.