tisdag 21 maj 2013

Rabarberglass

Den här månaden tänkte jag delta i utmaningen på bloggen Det Gröna Skafferiet där man skall tillaga något med säsongens bästa vilket för maj månad är rabarber. Nu har vi ju oturen att det blev en sen vår och så bor jag till skillnad från bloggerskan på nämnd blogg inte i varma Skåne, utan på västkusten någonstans mellan zon 3 och 4. Mina rabarber har precis släppt sina blad och stjälkarna är på tok för taniga och korta att skörda utav. Ingen säsong för detta här än alltså, men jag har tillgång till förra årets rabarber i frysen (japp, jag fick mängder att skörda), så nu tas sista påsen fram.
Rabarberglass

5 ägg
5 dl grädde
2 dl socker

Rabarberkompott
300 g rabarber
1-2 msk vaniljsocker/vaniljessens

Följ instruktionerna för glasstillverkningen på inlägget om Hemmagjord Glass. OBS! Jag använder ingen glassmaskin, utan fryser i frysen. Efter att du vänt ihop smeten fryser du glassen i två timmar i frysen. Under tiden som du väntar gör du rabarberkompotten.

Skär rabarbern i småbitar, lägg i en kastrull, strö på lite vaniljsocker. Låt koka upp och sänk sedan värmen så att det bara småputtrar. 10 minuter tar det så har rabarbern blivit en kompott. Smaka av. Tänk på att glassen är söt, så söta inte kompotten för mycket. Rabarbern skall bryta av glassens sötma med sin härliga syra. Låt svalna helt.

Ta nu fram glassen och vispa med elvisp så att den blir luftig och fin. Vänd ner den helt avsvalnade rabarberkompotten och vänd några tag med slickepotten så att den hamnar lite varstans. Rabarbern skall inte blandas ut helt i glassen utan lämna märkbara spår så att man klart ser en färgskillnad. För över glassen till byttan du tänkt förvara den i i frysen. Låt glassen frysa minst 3-4 timmar. Låt glassen tina något innan du gör kulor av den.