torsdag 2 maj 2013

Grönsakslandet - inne och ute

Våren kommer verkligen sent i år, det kan vi nog alla enas om. För oss som är otåliga och vill ha skörd redan i juni, gäller det att förså inne i huset. Jag har små krukor på matbordet och i alla fönster som solen når, men jag tror det kommer dröja ytterligare någon vecka innan de här sköra plantorna får hälsa på utomhus.
Persilja i fönstret och en liten Tom Thumb sallad i krukan som tydligen skall vara en snabbväxare.
Plantorna börjar växa ur sina krukor, så nu börjar jag undra om de kommer klara sig. Skall jag ta ut dem och täcka med fiberduk? Nä, de klarar nog inte frosten och så måste man vänja dem långsamt vid att vara ute.

Som tur är har jag det här lilla portabla växthuset, som jag släpar ut så fort jag tror att temperaturen är någotsånär gynnsam för växterna. Det gäller att vara vaksam för kylan, så jag har en termometer liggandes mellan plantorna och ser till att det inte blir för kallt (presseningen dras igen helt) och blir det för varmt öppnar jag i botten för att släppa in lite av den svala luften.

Här samsas olika kryddor som Basilika, Oregano, Selleri, Libbsticka och Timjan. Tomatplantor, Chili och Jalapeños börjar redan växa ur sina krukor och blir det lika blött och kallt som förra sommaren så får de nog bo inomhus helt.

Förra året gjorde jag misstaget och glömde öppna presseningen innan jag gick till jobbet. Detta resulterade i att alla mina plantor hade dött tills jag kommit hem. Termometern visade 50-60 grader och jag fällde en tår över allt arbete jag lagt ner till ingen nytta. Endast två jalapeño plantor hade överlevt. Båda gav mig många jalapeños i vinter och den ena av dem lever än.

Här ovan experimenterar jag med ett gäng olika zucchini och pumpa sorter. Dessa kommer bli en utmaning att få att växa. I ett annat fönster har jag ställt några mandelpotatisar, som jag tror jag kommer lägga ner i jorden nästa vecka när det ryktas om 18 grader.

Ute är det liv i luckan bland de övervintrande växterna. Här har gräslöken släppt sina första späda strån och vitlöken kikar fram sedan länge. Vitlöksklyftorna satte jag i höstas innan frosten kom och det går inte ett år att jag hoppar över vitlökar - vad gott det blir!

Rabarbern kikade fram ganska tidigt, men nu har knölarna blivit fler och den verkar vilja besöka oss, men är fasligt blyg. Jag har tre rabarberplantor och fick väldigt mycket att skörda förra året, så jag hoppas på lika god skörd i år. Det skall göras rabarber sylt i år har jag bestämt.

Min stora vår-överraskning är den här härliga Manché salladen. Den är också en övervintrare. Man sår salladen på hösten, täcker med fiberduk. Den växer upp lite grand innan frosten kommer. På våren växer den till sig rejält och jag kan redan nu börja skörda och äta av den. Detta är tredje vintern jag provar på det här och det funkar över all förväntan. Ruccola salladen är också en snabbväxande variant och den sådde jag igår för att få skörd om en månad.

För er som undrar, jag bor i zon 3-4, med ganska blåsigt läge. Nu hoppas jag bara att mördarsniglarna håller sig borta och inte äter upp allt man har kämpat med.