torsdag 16 maj 2013

Lasagne

En lasagne kräver ingen närmare presentation, men några av mina vänner har eftersökt "enklare" recept, "ja, som tex. lasagne". Jag gillar när lasagnen är krämig och saftig, så jag gör ordentligt med bechamelsås och även bolognesen skall vara saftig. På beställning kommer här då en helt vanlig, himla go lasagne.
Lasagne - 5-6 port

1 sats Bolognesesås
1 sats Bechamelsås
ca 12 lasagneplattor

Vill du inte långkoka bolognesesåsen enligt receptet så går det naturligtvis att korta ner koktiden till 20 minuter, men då häller du inte med någon buljong. Jag föredrar lasagne med blandfärs (nöt och gris), då det ger bäst smak. Du kan också variera såsen med att skiva i lite bacon, eller sidfläsk/rökt kött.

Jag använder en form som är ca 20x30 cm. Montera lasagnen genom att hälla bechamelsås i botten, på med ett lager lasagneplattor, bolognesesås, bechamelsås, lasagneplattor...
Totalt blir det tre lager med lasagneplattor och dessa avslutar du med. På dessa häller du det sista av bechamelsåsen. Baka lasagnen mitt i ugnen på 225°C i ca 25-30 min.

Servera rykande het med färsk vitkål till.