söndag 26 maj 2013

Kryddsmör med libbsticka

Jag vill presentera min bäste vän i köket, nämligen libbstickan. Denna något anonyma krydda får många att rynka på näsan, andra tycker att den "tar över" både i trädgården och i maten om man har i för mycket, men sen finns det några få som tycker att den passar till allt. Jag tillhör den senare kategorin. Där andra använder olika aromater, slänger jag i lite libbsticka. Libbsticka har det där lilla extra, som ger extra must och extra smak. En slags naturligt glutamat? Nej, det låter bara illa. Den kanske smakar lite umami (köttsmak) och selleri, om man nu vill försöka sig på att förklara smaken. Libbstickan är ett måste i buljonger och sedan jag började odla den för 3 år sedan, så har jag inte ångrat mig en sekund.
Lättast försås libbstickan tidigt på våren inomhus och när det blir varmt nog får den bo ute i trädgården. Den övervintrar och ger dig avkastning år efter år. Mördarsniglarna ger sig inte på den heller! En sådan här planta växer sig till en buske och räcker till en familjs 2-års förbrukning (jag har tre plantor). Busken växer sig ungefär lika stor som en vinbärsbuske. Stängerna skär man av och torkar och man skall skörda ofta, för det gynnar tillväxten och håller bladen späda och milda.

Så förutom att ha libbsticka i buljongerna, så kan man även ha den i sitt kryddsmör. Perfekt nu när grillsäsongen är här.
Kryddsmör med libbsticka

200 g rumsvarmt smör
1 tsk torkad libbsticka/1 msk hackad färsk
1 msk persilja
salt
1 pressad vitlöksklyfta

Blanda ihop ovan ingredienser genom att mosa ihop dem med en gaffel. Forma smöret till en korv och linda in med smörpapper. Låt stelna i kylskåpet någon timma. Du kan också frysa ner smöret och använda vid tillfälle.

Servera kryddsmöret på nystekt/nygrillat kött, passar perfekt även i bakpotatis.

Och hemmagjorda vitlöksbröd är bland det godaste man kan bjuda på. Baka baguetter med jäst eller baguetter med levain. Snitta sneda skivor och bre på lite kryddsmör mellan. Värm i ugn 5-10 minuter och servera till grillat.