tisdag 28 maj 2013

Matlagning är en barnlek!

De här vackra liljekonvaljerna plockade mina barn till mig idag. För er som omgående undrar om de är fridlysta så kan ni läsa mer om det här. De doftar helt fantastiskt. Men det är inte parfym jag skall göra idag, bilden var jag bara tvungen att lägga upp, för det finns inget vackrare och inget som luktar så gott som liljekonvaljer. Vad jag vill prata om är våra barn. Närmare bestämt barnen i köket.

Låter du barnen vara med i köket?

En förälders vardag är oftast stressad och det resulterar många gånger i att man snäser bort ungarna ur köket för att man har bråttom. Det gäller att hitta de där tidpunkterna, tex. på helgerna, när man kan ta sig tid och förklara för barnen och låta matlagningen ta lite extra tid. Rätt vad det är så behöver man inte längre stå och övervaka, för ungen står där och gör i ordning en sallad, rör i grytan, hackar champinjoner och vispar äggvitor. Då känner man sig ganska nöjd.
Framtidens glada matlagare.
De flesta ungar börjar med att skala potatis och duka bordet, men detta är ju inte så kul i längden. Ungen måste få lov att prova på att göra allt från början till slut, att baka sin egna kaka, steka pannkakor, göra en omelett och få beröm även om det knastrar av äggskal mellan tänderna.

Jag vill gärna släppa in ungarna mer i köket och skall försöka dra dem igenom de köken, som vi vanligtvis äter ifrån: franskt, italienskt, svenskt och kroatiskt. Till min hjälp har jag inte bara familjerecepten från Kroatien, utan kommer även låta ungarna själva välja laga sina favoriter. Jag har även kommit över tre av Michel Olivers barnkokböcker, som är mycket inspirerande.

De är fyllda med handritade teckningar, som gör att ungen bättre kan förstå vad som skall göras. Teckningarna är så söta och charmiga att jag fullständigt fallit för de här böckerna.
 
Och små uppmaningar om att komma ihåg att tvätta händerna och att alltid ha i en nypa salt i alla kakor. Böckerna baserar sina recept på måttet tasse (kopp), vilket skall översättas till 2 dl. Det får bli att översätta till svenska mått för ungarna. I övrigt finns en massa toppen recept i böckerna och ungarna har redan satt igång med att välja ut sina favoriter. Kanske blir det att vi bakar oss igenom varje recept...om vi orkar.

Så, låter du barnen vara med i köket?