söndag 12 maj 2013

Laplanders - Lappländare

Det var länge sedan jag gjorde ett inlägg i mitt projekt att baka mig igenom Sverige, så jag tyckte det var dags. Just som jag trodde att jag hade avslutat Lappland, så dök Laplanders upp i en bok där jag absolut inte förväntade mig något "svenskt". Jag är oerhört förtjust i gamla kokböcker och slog efter något trevligt och barnanpassat och blev tipsad om Six little cooks: or, Aunt Jane's cooking class av Elisabeth Stansbury Kirkland. Här träffade jag på Laplanders, även kallade Popovers, som tydligen är så amerikanska som de kan bli. Men hur de kom att kallas för Laplanders förblir ett mysterium. Kanske var det någon svenskättling från Lappland som kom på receptet från början? Här kommer ett egenkomponerat recept.

Laplanders - 12 st

75 g grahamsmjöl
75 g vetemjöl
3 dl mjölk
1 tsk salt
2 ägg

Blanda ihop mjöl, salt och vispa ner mjölken. Vispa äggen och vänd ner i smeten och rör om. Smeten kommer bli ungefär lika tjock som våffelsmet. Smöra en muffinsform med mycket smör och ställ in den i ugnen, som du värmer till 225°C. När formen har värmts upp häller du upp smeten i formarna. Grädda i 20 minuter, sänk sedan till 175°C och grädda ytterligare 10 min.

 Fluffiga och luftiga.
Vill du baka receptet från Six little cooks: or, Aunt Jane's cooking class, så finns receptet här nedan. Tyvärr blev jag inte nöjd med resultatet från det receptet, varken konsistens, utseende, eller smak.
Här kan du läsa mer om varför Grahamsmjöl kallas för just Grahamsmjöl (och inte det logiska Grovt Vetemjöl).
Klicka på bilden för att förstora den.
Enligt receptet från Six little cooks: or, Aunt Jane's cooking class
Boken kan du ladda ner här.