fredag 3 maj 2013

Hemmagjord grillkrydda

Min make är en riktig grillkrydde fanatiker. Jag tycker egentligen att det räcker med salt och peppar när man grillar, men vissa vanor går inte att ändra. De senaste åren har jag blandat egna blandningar som bestått av 60 % salt, 30% paprikapulver och 10% svartpeppar. I år skall jag dra i lite mer smak. Det är inte nödvändigt att följa mängderna exakt. Du kanske gillar mer lök, mer vitlök och mer chili, då drar du på med de smaksättarna. Ta helt enkelt vad du har i kryddhyllan. Använd gärna förra årets torkade örter.
Grillkrydda

½ kg havssalt
3 dl paprikapulver
1 torkad lök
1 torkad vitlöksklyfta
4 tsk torkad libbsticka
3 tsk torkad rosmarin
4 tsk svartpeppar
2 torkade röda chili
2 torkade salviablad
2 nävar torkad purjolök

Torkad lök och vitlök kan du så klart köpa i matbutiken, men här gör vi det från grunden. Löken grovriver du och vitlöken finriver du. Sprid ut det på ett bakplåtspapper och torka i ugnen på ca 70°C tills det är helt snustorrt. Låt stå i rumstemperatur så att all fukt försvinner. Jag rekommenderar inte att du torkar dessa två i rumstemperatur - det luktar över hela huset.

Purjolöksändar får man alltid över, dessa skär du i mindre skivor och låter torka på ett bakplåtspapper i rumstemperatur. Förvara i en glasburk.

Mixa ihop lök, vitlök, libbsticka, rosmarin, svartpeppar, röd chili, salvia och purjolök till ett pulver. Häll upp salt och paprika i en skål och vänd ner de mixade örterna. Rör om och nu har du din grillkrydda. Förvara i en tätslutande burk.