fredag 10 maj 2013

Gyllene ägg i tomatcurry

Det är fredag kväll och jag har den sällsynta förmånen att ha tillvaron alldeles för mig själv. Resten av familjen äter på annat håll och när det började kurra i magen tänkte jag att jag skulle testa laga från ett ovanligt kök - nämligen det burmesiska. Rätten heter ursprungligen Golden Egg Curry i Naomi Duguids bok Burma: Rivers of Flavor. I och med att ungarna inte skall äta av den passade jag på att hetta till den något.
Friterade ägg i tomatcurry - 4 port


4 hårdkokta ägg
75 ml olja
1 tsk gurkmeja
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 röd chili
250 g hackade tomater
2 tsk fisksås
salt
1 msk hackad persilja
Häll upp olja i en kastrull och vänd ner gurkmejan. Låt hettas upp. Lägg ner de skalade äggen och fritera försiktigt i oljan på alla sidor; även toppen och botten. Äggen kommer pösa upp lite och bli gyllenbruna. Lägg äggen på hushållspapper för att rinna av.

Häll av 2/3 av oljan och vänd ner löken i den återstående oljan i kastrullen. Stek på svag värme tills den har karamelliserats och blivit glansig. Vänd ner vitlöken, stek kort och tillsätt chili och tomater. Koka såsen ca 10 minuter tills såsen har tjocknat till. Tillsätt fisksås, salt och persilja. Rör om.

Skär ägghalvorna på hälften och vänd ner dem i tomatsåsen med äggulan neråt. Låt såsen få ett snabbt uppkok och så var det klart. Servera gärna med ris eller tunnbröd.