fredag 8 november 2013

Torkade soppgrönsaker

Jag vill verkligen slå ett slag för torkningen. Frysning i all ära, men vissa varor passar bättre att torka. Torkningen framhäver smaken på en fantastiskt sätt. Förra året investerade jag i en svamp och frukttork och torkade drivor av äppelskivor och trattkantareller. I trädgården hade vi i år en hyfsad skörd med morötter. Efter att jag lagt undan de vackraste exemplaren för vinterförvaring, gav jag mig på de lite mer skadade, skivade dessa och satte på tork. Ihop med morötterna blir det även rotselleri, ett par palsternackor och skivad purjolök. Tillsammans blir detta en suverän soppbas. Skall man göra en sås och inte har någon buljong till hands, vänder man ner lite soppgrönt. Oerhört smidigt.


 
 
Skiva grönsakerna tunt, så torkar de snabbare. Torkning sker vid 42°C och grönsakerna måste vara helt snustorra innan du tar av dem från torken. Sprid ut de torkade grönsakerna på en plåt så att de svalnar ett par timmar innan du lägger dem i en glasburk för förvaring. Om det finns fukt kvar i grönsakerna kan det börja mögla och då blir hela burken förstörd.