torsdag 21 november 2013

Tjälknul

Det är dags för en gammal klassiker, nämligen Tjälknul. Receptet fick jag från min mammas väninna när jag var tonåring någongång och första gången jag lagade rätten var min pappa livrädd att det skulle börja brinna i ugnen på natten. Han har alltid varit förtjust i stekar och denna blev en av pappas favoriter. Att laga något på så här låg värme och så här länge ger riktigt saftigt och smakrikt kött.
Tjälknul - ca 8 pers

1½ kg fryst rostbiff eller fransyska

Marinad: 
4 dl vatten
1 dl soja
1 dl salt
3 pressade vitlöksklyftor
1 tsk grovmalen svartpeppar

Lägg den frusna köttbiten i en ugnsfast form och ställ in i ugnen. Sätt ugnen på 75°C och låt köttet gå i ca 12 timmar. Detta brukar vara lättast att göra nattetid. När ca 10 timmar har gått kan du sticka in en termometer.

Nedan angivelser kan du följa:
65°C kött rött
70°C kött rosa
75°C kött genomstekt

Blanda ihop marinaden och lägg det varma köttet i den. Lägg lock på och låt stå 2-3 timmar innan du vänder köttbiten och låter ligga lika länge till på andra sidan.

Skiva köttet och servera tex. med en god potatissallad av denna, eller denna variant.