torsdag 28 november 2013

Fish Molee Kerala - Fisk i kokosmjölk

Jag har alltid haft svårt för indiska recept. För det första får jag en chock när jag ser de långa ingrediens listorna, jag imponeras snarare av så korta som möjligt. Sedan börjar jag checka av dem en efter en (den klarar jag mig utan, och den, och den...). Till slut blir det en vanlig kroatisk gulasch, eller en svensk gryta i sötsur sås. Hur fjantigt som helst. Den här rätten gjorde jag likadant med, men lyckades ändå behålla det indiska. Kanske för att jag ändå är uppe i 14 ingredienser.
Fish Molee Kerala - 4 port
(Fisk i kokosmjölk)

750 g fiskfilé
1 lime
1 stor grovriven gul lök
2 vitlöksklyftor, finrivna
1 msk finriven ingefära
1 msk tomatpuré
½ tsk gurkmeja
1 lagerblad
400 g kokosmjölk
salt
svartpeppar
½ tsk cayennepeppar/½ finhackad chili
1 näve sockerärtor
(1 tsk torkade korianderblad/persilja)


Skär fisken i mindre bitar. Pressa ut limesaft över dem och låt marineras medan du förbereder såsen.

Häll upp lite smör i en kastrull och stek den rivna löken glansig. Tillsätt vitlök, ingefära, tomatpuré, gurkmeja och cayenne. Stek lite kort. Lägg i lagerbladet och häll på kokosmjölken. Lägg i sockerärtorna och låt sjuda i 10 minuter. Lägg i fisken och stäng av plattan. Låt fisken ligga och dra i såsen i 5 minuter. Strö på lite torkade korianderblad och servera med ris.